زوال حافظه در افراد عصبانی و چند روش ساده برای کنترل عصبانیت

مطالعات نشان می دهد فشارهای عصبی، عصبانیت بیش از حد و پرخاشگری در سنین جوانی منجر به ضعف حافظه در کهنسالی می شود.در این تحقیقات با بررسی رفتارهای جوانان پرخاشگر و عصبی مشخص شد که به طور خاص در دهه‌های بعدی زندگی این افراد مشکلاتی نظیر فراموشکاری در آنها بیشتر متجلی می‌شود.

پژوهشگران به منظور بررسی دقیق تأثیر پرخاشگری بر زوال حافظه به بررسی رفتار در افراد گوناگون و نگرش خصمانه در آنها پرداخته و در نتیجه مشخص شد که مهارت‌های فکری و حافظه در افراد پرخاشگر در بازه زمانی حدود ۲۵ سال بسیار پایین‌تر از افراد آرامتر است.

در این مطالعه، تیمی از محققین به بررسی و آزمایش ۳۱۲۶ نفر پرداختند. تجزیه و تحلیل رفتارهای عاطفی این افراد که همگی زیر ۲۵ سال سن داشتند به وسیله این گروه با در نظر گرفتن میزان استرس، حافظه و توانایی تفکر و در چهار گروه با سطح فشار و استرس گوناگون آغاز شد. در این پژوهش فرآیند عقلانی این افراد طی ۲۵ سال مورد بررسی قرار گرفت و در حدود سن ۵۰ سال توانایی‌های شناختی آنان مجدداً ارزیابی شد.

محققین برای فهم بهتر شخصیت افراد سوالاتی در خصوص عکس العمل های آنان به رفتارهای تحریک آمیز، عدم اعتماد به دیگران و احساسات منفی در روابط اجتماعی را مطرح کردند و در پایان از این افراد خواسته شد که لیستی از کلمات که شامل ۱۵ کلمه بود را به خاطر بسپارند.

در پایان این تیم پژوهشی عنوان کرد که تفاوت چشمگیری در توانایی به خاطر سپردن این مجموعه کلمات توسط چهار گروه یاد شده وجود داشت و نگرش خصمانه اثری مستقیم بر کاهش حافظه و اختلال در تفکر را به همراه دارد.

بسیاری افراد به دلایل مختلف در طول روز ناراحت، افسرده و حتی خشمگین هستند که بر کیفیت زندگی شخصی، خانوادگی، کار و حتی موقعیت اجتماعی آن‌ها می‌تواند اثر منفی بگذارد.

برای کنترل مشکل‌ها و ایجاد احساس مثبت و خوشحال بودن که می‌تواند وقایع منفی را تحمل پذیر کند دانشمندان چند راهکار‌ به افراد توصیه می‌کنند.

۱- روز خود را با پیاده روی آغاز کنید، پیاده روی و انجام ورزش سبک در اول روز سبب بهبود خلق و خو، تنظیم هورمون‌های بدن، دریافت حجم بیشتری از اکسیژن برای عملکرد اعضای بدن و در نتیجه بهبود فعالیت مغز، درمان افسردگی و به دست آوردن ایده‌های بهتر برای برطرف کردن مشکل‌ها می‌شود.
تنبلی و بی تحرکی مسبب ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی است که خود می‌توانند باعث ناراحتی، خشم، افسردگی و مشکل‌های متعدد برای فرد، اطرافیان و اعضای خانواده او شوند. انجام ورزش با تولید هورمون‌های آرام بخشی سبب جلوگیری از استرس و نگرانی در افراد می‌شود.
کارشناسان حتی به افراد توصیه می‌کنند در زمان استرس، خشم و نگرانی قدم بزنند، زیرا این کار سبب کاهش هیجان در آنها، کنترل اعصاب و تصمیم گیری‌های مناسب می‌شود، در این حال بهتر است فرد از تکنیک‌های تنفس عمیق هم برای تنظیم ضربان قلب خود استفاده کند.

۲- لبخند زدن نیز یکی دیگر از راهکار‌هایی است که می‌تواند سبب بهبود خلق و خو و جلوگیری از بروز افسردگی در افراد شود، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد تمرین ذهنی انجام دهند تا احساس خوش خلقی به ویژه لبخند زدن و عصبانی نشدن را درخود تمرین کنند.

لبخند زدن سبب دگرگون شدن حرکت ماهیچه و عضله‌های صورت و زیبا شدن چهره می‌شود و به این ترتیب فرد جذابیت چهره بهتری به دست می‌آورد.
لبخند زدن حتی در شرایط پر استرس سبب ترشح هورمون‌هایی ویژه در بدن می‌شود که به کنترل اعصاب، جلوگیری از استرس و افزایش اعتماد به نفس منجر می‌شود؛ تنظیم ساعت خواب، رفع مشکل بدخوابی و بی خوابی هم یکی دیگر از عامل‌هایی است که سبب جلوگیری از ناراحتی، استرس و خشم در افراد می‌شود.

۳- برنامه ریزی دقیق برای انجام کار‌های خود داشته باشید، اولویت‌های کاری را در نظر بگیرید، انجام کار‌ها را به تعویق نیندازید، زیرا سبب درگیر شدن ذهنتان می‌شود؛ در کنار کار توجه ویژه‌ای به رعایت رژیم غذایی و ورزش، همچنین تفریح و استراحت داشته باشید تا احساس شادی کنید.

۴-در زمان خشم و ناراحتی یا حتی اندوه قبل از آن کلامی را بر زبان بیاورید، آن را برروی کاغذ بنویسید، این شیوه به ویژه در مکالمه‌ها می‌تواند سبب جلوگیری تنش و دعوا و نیز بیان حرف‌هایی شود که در آینده از گفتن آن‌ها پشیمان باشید.
خالی کردن ذهن از مسائل ناراحت کننده با استفاده از هنر نوشتن یکی از راهکار‌های بسیار عالی برای کنترل احساسات و جلوگیری از افسردگی و ناراحتی است.
دفتر خاطراتی برای نوشتن افکار و احساسات خود تهیه کنید و در محلی ایمن قرار دهید و هرروز بخشی از وقت خود حتی ۵ دقیقه را صرف نوشتن کنید تا اثر‌های شگفت انگیز آن بر سلامت روان خود را ببینید.

۵- خاطره‌های جدید بسازید با افرادی که دوستشان دارید و خاطره‌های قدیمی یا تلخ را به فراموشی بسپارید، فکر کردن به اتفاق‌های تلخ گذشته، شکست‌های عاطفی، مرگ و از دست دادن اطرافیان می‌تواند امروز شما را خراب و روحیه تان را افسرده کند.

۶- همچنین توجه بیشتری به اتفاق‌ها و مناظر اطراف خود داشته باشید و تنها به گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنید، خاطره‌های خود را یادداشت کنید و از هر فرصتی برای گشت و گذار در طبیعت و ماجراجویی‌های سازنده به همراه دوستانتان استفاده کنید؛ با انجام این راهکار‌ها روحیه شادی به دست می‌آورید.

۷-افراد بزرگسال به طور طبیعی به ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، در طول خواب بدن به ویژه مغز به پاک سازی سموم از بدن می‌پردازد و اطلاعات را در حافظه جایگذاری می‌کند.

۸- استفاده از تلفن همراه یا سایر وسایل دارای صفحه نمایشگر با نور آبی قبل از خواب، تنظیم نبودن ساعت خواب، مصرف مواد غذایی سنگین و پرچرب قبل از خواب همگی سبب برهم خوردن تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و بروز اختلال‌های روانی همچون افسردگی و استرس می‌شود.

Reza

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات