VOD چیست ؟

VOD مخفف Video On Demand است. در VOD این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامه های آموزشی و… در اختیار کاربران قرار بگیرد.

معمولا در صفحه‌ای که برای نمایش لیست این ویدئوها به کاربر تعبیه می‌شود، تمهیداتی مثل جستجو بر اساس نام فیلم، بازیگران، کارگردان و همچنین اطلاعاتی در مورد قیمت، مدت زمان اجاره و قوانین مربوط به محتوا قرار می‌گیرد.

مزیت سرویس های VOD چیست ؟

باید گفت بزرگ ترین مزیت سرویس های VOD راحتی کاربر برای تماشای برنامه دلخواه است. به عبارت دیگر کاربران برای تماشای یک برنامه نیازی به تنظیم زمان خود برای رسیدن به زمان پخش برنامه ندارند و می توانند در هر زمانی که امکان پذیر است برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند.

کاربردهای سرویس های VOD چیست ؟

مفهوم VOD چیز جدیدی نیست. نخستین سرویس VOD تجاری در اوایل دهه ۱۹۹۰ در هنگ کنگ راه اندازی شد. بعد از آن اروپا و ایالات متحده نیز به گسترش این سیستم ها در سراسر جهان کمک کردند. به طوری که در حال حاضر بیشترین نرخ استفاده جهانی از VOD به ایالات متحده تعلق دارد.

از سرویس های VOD در مؤسسات آموزشی و در محیط های ارائه دهنده ویدئو کنفرانس نیز استفاده می کنند. VOD در بیشتر هتل های سطح بالا نیز ارائه می شود.

ناگفته نماند برخی از شرکت‌ های هواپیمایی بزرگ از سرویس VOD به عنوان سرگرمی مسافران در حین پرواز استفاده می کنند. در واقع این سرویس در هواپیما با صفحه نمایش ‌های شخصی که در پشت یا دسته صندلی ‌ها تعبیه شده است و یا به کمک دستگاه ‌های پخش قابل ‌حمل پخش می گردد.

برخی از سرویس‌های VOD مانند نت‌فلیکس برای کاربران خود یک حق اشتراک تعریف کرده اند. به این ترتیب کاربران می توانند به صورت ماهانه آبونمان این سرویس را پرداخت کرده و به محتویات این سرویس دسترسی پیدا کنند. البته سرویس ‌هایی نیز وجود دارند که از یک مدل مبتنی بر تبلیغات برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. بنابراین شرکت های ارائه دهنده این سرویس ها دسترسی به محتوا را برای کاربران خود رایگان کرده اند، اما در عوض درآمد اصلی آنها از فروش تبلیغات است.

تلویزیون اینترنتی یکی از انواع VOD است که هم اکنون طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. علاوه بر این دسترسی به VOD توسط اپلیکیشن‌های دسکتاپ مانند آی‌تونز نیز ممکن است.

فناوری ویدئو هنگام درخواست چگونه کار می کند ؟

برای تهیه ویدئو هنگام درخواست، محتوای ویدیو باید به قالب دیجیتال تبدیل گردد و سپس در یک سرور ویدیویی ذخیره شود. این ویدئو قبل از انتقال از طریق اتصال به اینترنت فشرده می شود. هنگامی که داده ها دریافت می شوند، رمزگشایی شده و در دستگاه کاربر ذخیره می شوند که در این صورت امکاناتی نظیر توقف برنامه و یا جلو و عقب زدن آن نیز فراهم می شود.

سیستم‌ های VOD تلویزیونی قادر هستند محتویات صوتی و تصویری خود را توسط یک دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیونی که عموما با نام Set Top Box شناخته می شود و یا یک کامپیوتر یا دستگاه ‌های دیگر، استریم (stream) کنند. VOD به کاربر این امکان را می دهد تا بلافاصله در لحظه دریافت، محتویات را تماشا کند و یا در غیر صورت آنها را روی کامپیوتر، دستگاه‌ های ضبط دیجیتال ویدئو و یا پخش‌کننده‌ های قابل‌حمل دانلود و ذخیره نماید و هر زمان که مقدور بود یا تمایل داشت، آن را تماشا نماید.

انواع VOD چیست ؟

۱٫ TVOD

TVOD یا همان ویدئو هنگام درخواست تراکنشی یکی از روش های توزیع محتوا است که در آن هر مشتری به ازای دریافت هر بخش از محتوای VOD ، هزینه ای را می‌پردازد. TVOD شامل فروش مستقیم الکترونیکی (EST) و دانلود کرایه‌ای (DTR) است. در روش اول زمان دسترسی نامحدود و در روش دوم زمان دسترسی محدود تعریف شده است. آی‌تونز و گوگل پلی از نمونه سرویس های TVOD مطرح می باشد.

۲٫ NVOD

در Near Video in Demand) NVOD) از تکنیک پرداخت به ازای تماشا استفاده می کند. این سرویس توسط ماهواره‌ها و شبکه‌های تلویزیونی کابلی ارائه می گردد. این سیستم چندین کپی‌ از یک برنامه در فواصل زمانی کوتاهی (معمولاً ۱۰ تا ۲۰ دقیقه) پخش می کند. بنابراین بینندگان را قادر می سازد تا در زمان غیر از پخش اصلی نیز برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند. این مکانیسم به پهنای باند وابسته است بنابراین فقط برای اپراتورهای بزرگ که از ظرفیت و پهنای باند زیادی برخوردار هستند مناسب است.

۳٫ Catch up TV

شبکه‌های تلویزیونی زیادی هستند که در حال حاضر از Catch up TV استفاده می کنند. این سرویس مدت زمان خاصی بعد از پخش اصلی را برای تماشا برنامه اجازه می دهد.

۴٫ روش دریافت آبونمان

مدل کسب و کاری آبونمان در سرویس‌های VOD یا SVOD استفاده شده است. در این سرویس ها مشترکان باید به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت نمایند تا بتوانند دسترسی نامحدودی به برنامه‌ها داشته باشند. نت فلیکس، Hulu Plus و پرایم ویدئو از جمله سرویس های پیرو این مدل کسب و کار هستند.

۵٫ Push VOD

تکنیک Push VOD توسط برخی از شبکه‌ها بر روی سیستم‌هایی به کار می رود که با فقدان اتصالات برای ارائه ویدئو هنگام درخواست، رو به رو هستند. همچنین شبکه‌هایی که خواستار بهینه سازی زیرساخت‌های استریم خود از طریق پیش بارگذاری (pre loading) محتواهای محبوب روی دستگاه کاربران هستند نیز از این تکنیک استفاده می کنند.

این نوع از سیستم VOD به کمک یک دستگاه شخصی ضبط کننده ویدئو PVR گزیده ای از محتواها را ذخیره‌ می نماید. ذخیره سازی معمولا در خلال شب و یا در تمام طول روز با پهنای باند پایین صورت می گیرد. به این ترتیب کاربر می تواند هر زمان که تمایل داشت محتوای ذخیره شده را تماشا کند. البته به خاطر محدودیت فضای درایو PVR محتوای ذخیره شده تنها یک هفته بر روی آن باقی می ماند و مرتبا این محتوا بروز رسانی می گردد.

 

admin_ahamze

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات